زندگانی سیبی است ؛ گاز باید زد با پوست
زندگانی سیبی است ؛ گاز باید زد با پوست

زندگانی سیبی است ؛ گاز باید زد با پوست

گوناگون ؛ مفید

بررسی Nokia N80

اولین و مهمترین نکته ای که شرکت نوکیا در 7610 برروی آن پافشاری نموده ، اضافه کردن MMS به سیستم بود و این که این به معنی یک انتقال در ارسال پیام بوده و جهشی از SMS به MMS می باشد . همچنین یک صفحه نمایش بزرگ  تمام رنگی و آیکن ها و منوهایی با شکل جدید نیز در حاشیه ، تولیدکننده را پیشاپیش به این نتیجه رسانده بود که به سودی     بی شمار دست پیدا خواهد نمود . اما علت انتخاب حالت کشویی مطمئناً مدگرایانه نبوده است . چرا که سامسونگ به اندازه ی کافی به این مطلب دامن زده است . اما علت این بود که ، نوکیا بتواند تمامی اجزای مورد نیاز خود را به راحتی در گوشی قرار دهد و ارتفاع مناسبی را در گوشی ایجاد نماید . آن هم بدون این که گوشی شبیه به یک جعبه ی شکلات گردد !
تا به حال نوکیا از گوشی های کشویی استفاده نکرده بود و این سبب می شد که در گوشی هایی با اجزاء و امکانات کامل ، تجسمی از یک جعبه برای مصرف کننده ایجاد گردد و تا این زمان تنها دو گوشی SmartPhone خوب کشویی در بازار ارائه گردیده است . که یکی D720 سامسونگ و دیگری 7650  نوکیا بوده است . که البته نوکیا نتوانست موفقیت های زیادی را پس از این گوشی ، از چند گوشی دیگر خود به دست آورد . که پس از آن 6630 همه چیز را دگرگون نمود و نوکیا یک گوشی دیگر با امکانات فوق العاده  ارائه داده بود تا با طراحی زیبا ، مورد علاقه ی عموم  قرار گیرد و خط تولید خود را بسط و گسترش دهد و از آن زمان تا عرضه ی N80 در کنفرانس 2005 بارسلونا 4 سال گذشت .
 

Nokia N80 

 

آنچه در بسته ی خریداری شده ی شما موجود می باشد :

-  گوشی موبایل

-  شارژر (Ac-4)

-  تبدیل شارژر های قدیمی به جدید

-  هدست استریو (Hs-23)

-  کابل

-  بند مچی

-  کارت حافظه Mini SD با ظرفیت 128 مگا بایت

-  باطری

 

در گذشته ای نه چندان دور یعنی نوامبر سال 2001 ، نوکیا سری 60 گوشی های خود را به بازار عرضه نمود . که اولین آن گوشی 7650 بود و خیلی سریع بعد از آن اولین SmartPhone نیز به بازار آمد و نوکیا نیز سعی خاصی برای جدا نمودن این دو خط تولید از یکدیگر نکرد . ولی آن ها را به عنوان پر کارترین گوشی ها قرار داد .

تغییر مکان ها و جا به جایی هایی در کارآیی های گوشی روی می داد ولی تغییر چندانی در نرم افزار و سیستم عامل گوشی پدیدار نمی شد و این سیاست بدون ترس از بازار و از دست رفتن مشتری ها ، تقریباً برای 7650 و هر 26 Smart Phone بعد از آن اعمال شد.

 



 

در واقع بعد از آن اولین و مهمترین نکته ای که شرکت نوکیا در 7610 برروی آن پافشاری نموده ، اضافه کردن MMS به سیستم بود و این که این به معنی یک انتقال در ارسال پیام بوده و جهشی از SMS به MMS می باشد . همچنین یک صفحه نمایش بزرگ  تمام رنگی و آیکن ها و منوهایی با شکل جدید نیز در حاشیه ، تولیدکننده را پیشاپیش به این نتیجه رسانده بود که به سودی     بی شمار دست پیدا خواهد نمود . اما علت انتخاب حالت کشویی مطمئناً مدگرایانه نبوده است . چرا که سامسونگ به اندازه ی کافی به این مطلب دامن زده است . اما علت این بود که ، نوکیا بتواند تمامی اجزای مورد نیاز خود را به راحتی در گوشی قرار دهد و ارتفاع مناسبی را در گوشی ایجاد نماید . آن هم بدون این که گوشی شبیه به یک جعبه ی شکلات گردد !

تا به حال نوکیا از گوشی های کشویی استفاده نکرده بود و این سبب می شد که در گوشی هایی با اجزاء و امکانات کامل ، تجسمی از یک جعبه برای مصرف کننده ایجاد گردد و تا این زمان تنها دو گوشی SmartPhone خوب کشویی در بازار ارائه گردیده است . که یکی D720 سامسونگ و دیگری 7650  نوکیا بوده است . که البته نوکیا نتوانست موفقیت های زیادی را پس از این گوشی ، از چند گوشی دیگر خود به دست آورد . که پس از آن 6630 همه چیز را دگرگون نمود و نوکیا یک گوشی دیگر با امکانات فوق العاده  ارائه داده بود تا با طراحی زیبا ، مورد علاقه ی عموم  قرار گیرد و خط تولید خود را بسط و گسترش دهد و از آن زمان تا عرضه ی N80 در کنفرانس 2005 بارسلونا 4 سال گذشت .
این گوشی بیش از این که یک بحث اساسی را داشته باشد یک گوشی رویایی تلقی می شد که البته خیلی ها هم این مطلب را به خاطر موقعیت گوشی نمی پذیرفتند .
پس از معرفی این گوشی بحث ها بالا گرفت و مطالب زیادی در رابطه با آن اعلام گردید و مشخص شد که این گوشی حقیقتاً بیشترین کارآیی ها را در میان گوشی های امروزی در خود دارد . یک صفحه ی نمایش منحصر به فرد ، سیستم  Wifi ، پشتیبانی UPnP و دوربین 3 مگاپیکسلی .
حال بهتر است با دقت بیشتری به گوشی بنگریم و با حساسیت بیشتری قابلیت های آن را محاسبه نماییم:

_ این مدل به عنوان یک گوشی کشویی به بازار عرضه گردیده است .
_ اولین گوشی نوکیا می باشد که مجهز به دوربین 3 مگاپیکسل می باشد و مصرف کنندگان از این دوربین کیفیت بالاتری را نسبت به دوربین N90 انتظار دارند .
_ بهترین صفحه نمایش را در میان SmartPhone ها دارد .
_ سیستم عامل سری 60 ویرایش سوم FP1
_ مجهز به سیستم Wi-fi
_ پشتیبانی استاندارد UPnP

اما آیا این گوشی بازار را تکان خواهد داد ؟ جواب مثبت ما بیشتر از جواب منفی می باشد . متأسفانه ما هنوز موفق نشده ایم نتیجه خاصی را از N80 هایی که جهت آزمون ارائه شده بودند به دست آوریم ، ما کمی لقی در گوشی مشاهده نموده ایم و نرم افزار آن نیز از نوع سری 60 ویرایش سوم بدون FP1 بوده و کند می باشد . که مشکل کندی آن بیشتر در استفاده ی از  دوربین مشاهده می شود . دارای عمر کوتاه باتری و وضعیت ناپایداری برای Wifi می باشد که امید است این نقایص به نحوی از نوکیا رفع گردد .
دست بگیرید درخواهید یافت که خیلی بزرگ نمی باشد و اندازه آن در قیاس با دیگر اسمارت فون ها قابل قبول می باشد و حتی از نوکیا 6680 کوچک تر می باشد . ولی به هر حال جزء اسمارت فون های بزرگ محسوب می شود .
ابعاد گوشی 95.5x50x23.5 میلی متر می باشد و ضخامت گوشی در نزدیک دوربین به 26 میلی متر می رسد که تا حدی برای یک گوشی منفی می باشد . احساس کلی در رابطه با گوشی شبیه با 7650 می باشد که البته کمی بزرگ تر شده است . وزن گوشی به طور متوسط 134 گرم می باشد و هر گونه که بخواهید آن را حمل کنید برای شما مشکل ساز نخواهد بود و شاید تنها در جیب پیراهن ، خود را نشان دهد که آن هم بیشتر به خاطر ضخامت آن است .
محکم و منحصر به فرد می باشد و در بالای آن از سادگی زیبایی شبیه به T610 و T630 سونی اریکسون بهره مند می باشید .
قسمت بالا و پایین گوشی حالت منحنی و گرد دارد و طراحی گوشی به نحوی آن را در جرگه گوشی های کلاسیک و تجاری قرار می دهد . البته زیبایی طراحی سلیقه ای می باشد و شاید خیلی ها ، حالت گرد موجود در D500 و D600 سامسونگ را بپسندند .
قاب به رنگ نقره ای بوده که یک قاب فلزی دور تا دور صفحه نمایش و کلیدهای رویی را در برگرفته است . قسمت فلزی در نورخورشید درخشش زیبایی را ایجاد می کند و کلاً اتصال و ساخت گوشی به نحو عالی می باشد ، بدون آن که محل اتصال های آن به چشم بیاید که آن را کاملاً قابل اطمینان ساخته است . در حالتی که گوشی بسته است شما می توانید هر کاری غیر از نوشتن و شماره گیری به وسیله ی دکمه های  جهت دار پنج طرفه انجام دهید . دکمه ی جهت دار 5 طرفه میان دو دکمه ی چند منظوره و دکمه های رد و قبول تماس احاطه گردیده است که در زیر صفحه نمایش گوشی قرار گرفته  ، دکمه های استانداردی جهت کنترل دستگاه و ویرایش و دکمه ی مدیا در پایین قرار گرفته است .
شما می توانید گوشی را با یک دست باز نمایید و حرکت گوشی بسیار راحت و نرم می باشد . ولی دارای حالت فنری برای باز و بسته شدن خودکار نمی باشد . دکمه ها نزدیک به هم قرار گرفته اند ولی شما با آن ها دچار مشکل نخواهید شد و حتی اگر محل اتصال دو دکمه را فشار دهید امکان انتخاب هر دوی آن ها نخواهد بود . در مجموع کار با صفحه کلید گوشی راحت است و شاید تنها مشکل این باشد که حرکت یک دکمه کمتر از حدی است که یک نفر انتظار دارد . نور پس زمینه ی صفحه کلید نیز آبی بوده که در هر شرایطی دیده می شود و به طور خودکار توسط سنسورهای نوری تنظیم می گردد .
تماس های ویدئویی نیز در بالای صفحه نمایش سمت راست گوشی مشاهده می شود که از نوع CIF می باشد و در قاب پشت گوشی نیز دوربین اصلی مشاهده می شود و در پایین آن هم باتری قرار گرفته و در بالای گوشی هم دکمه روشن/خاموش و فرستنده ی اینفرارد مشاهده می شود .
محل قرارگیری کارت حافظه mini SD نیز در سمت چپ گوشی با یک پوشش پلاستیکی مشاهده می گردد و نوکیا دیگر تنها از همین نوع کارت حافظه استفاده می کند و کارت های MMC را دیگر کنار گذاشته است . بیشترین گنجایش قابل قبول کارت حافظه برای گوشی 2 گیگابایت می باشد و عملاً شما با خرید بالاترین ظرفیت کارت حافظه ی قابل پشتیبانی گوشی ، مشکلی نخواهید داشت . همچنین شما در حین روشن بودن گوشی می توانید کارت حافظه آن را تعویض نمایید و از Hot Change برخوردارید .
گوشی می توانید دکمه ی مخصوص عکس برداری و یک بلندگوی اضافی را مشاهده نمایید و حفره ی مخصوص اتصال بند گردنی  در پایین گوشی جای گرفته است و یک محل اتصال شارژر و محل مخصوص اتصال به هدست در پایین گوشی می باشد . کیفیت بخش Mp3 و رادیوی گوشی شبیه به N70 می باشد و تغییری در آن داده نشده است و در بسته یک آداپتور همانند N70 جهت تبدیل همه ی گونه های هدست می باشد . نکته ی جالب توجه ، قابلیت اتصال گوشی به کامپیوتر از طریق USB می باشد . سه حالت اتصالی نیز موجود است که می توانید هر یک از آن ها را به شرح زیر انتخاب نمایید :

Mass Storage _گوشی کارت حافظه را همانند یک Cool Disk بدون نصب درایو برای کامپیوتر تعریف می نماید .
PC Suite _ حالت استاندارد اتصال
_ Picture bridge : ارتباط مستقیم با پرینتر که استاندارد گوشی را پشتیبانی می کند .

گوشی بهترین نوع در میان گوشی های هم رده ی خود بوده و دارای رزولوشن 352x416 پیکسل می باشد و 252000 رنگ را نمایش می دهد . در زاویه های مختلف به خوبی تصاویر را نشان داده و رنگ های آن تغییر نمی کند . دارای رفتار بسیار مناسبی در مقابل نور مستقیم خورشید می باشد و اطلاعات بدون مشکل در آن خوانا باقی خواهند ماند و نور پس زمینه ی آن دارای 5 درجه ، جهت تنظیم می باشد . شاید تنها نقص آن دیاگنال کوچک آن یعنی 34x41 میلی متر ( "2.1 اینچ ) باشد که استاندارد آن برای صفحات غیرحساس (Non Touch Screen) "2.2 اینچ است .
یکی از نقایص دیگر گوشی ، ضعف باتری گوشی BL-5B آن است که دارای گنجایش mAh 820  بوده و شبیه به N90 می باشد که در یکی از آزمایشات با 40 دقیقه مکالمه و یک ساعت Mp3 و 20 دقیقه کار با برنامه ها روشن باقی مانده است و عملاً گوشی شما حتی برای یک روز هم نمی تواند به طور کامل روشن باقی بماند . اگر از Wifi هم استفاده کنید که مطمئناً یک بار در روز باید گوشی را شارژ نمایید .

اینترفیس های بدون سیم (Wireless inter face) :
بلوتوث گوشی از نوع 1.2 می باشد که استاندارد بوده و تمام پروفایل های Basic Printing Profile ، Generic Access Profile ، Serial Port Profile ، Dial-up Networking Profile ،  Headset Profile ، Hands free Profile ، Generic Object Exchange Profile ، Object Push Profile ، File Transfer Profile ، Basic Imaging Profile ، SIM Access Profile و Human Interface Device Profile را پشتیبانی می کند و مهمترین نقص گوشی ، غیبت و نبود A2DP می باشد که حالت بلوتوث استریو را فراهم می سازد .
گوشی حالت (IEEE 802.11g) Wifi را پشتیبانی می کند و استانداردهای (Wep , WPA , WPA2) را پشتیبانی می نماید و دارای بیشترین حد تنظیمات بوده و کار با آن راحت است و اصلاً قابل قیاس با موبایل های تحت ویندوز نمی باشد .
این اولین گوشی مجهز به UPnP می باشد که با استفاده از Wifi بدون سیم می توانید اسلایدها را به دستگاه تلویزیون انتقال دهید . که شبیه به سرویس تحت بلوتوث آن می باشد و با استفاده از نرم افزارهای موجود می توانید به شبکه و یا کامپیوتر شخصی خود از طریق شبکه متصل گردید .

دوربین (Camera) :
دوربین گوشی دارای تنظیمات پیشرفته ای می باشد . حالت های مختلف Automatic (خودکار) ، User (مصرف کننده) ، Portrait (تصویر تک نفره) ، Landscape (فضای باز) ، Sport (ورزشی) ، Night Landscape (شب محیط باز بدون فلاش) ، Night Portrait (تک نفره بافلاش) موجود می باشد . تنظیمات وایت بالانس ، AWB می باشد که دارای حالت های آفتابی Sunny ، ابری Cloudy ، Incandescent  فلورسنت می باشد و قابلیت تنظیم Exposure از 2 تا 2- را به طور یکی یکی دارید . حالت های مختلفی برای افکت نیز دارید و برای تیرگی و پررنگی تصاویر نیز 3 درجه موجود می باشد و شما قابلیت عکس برداری عکس های متوالی با سرعت 3 عکس در ثانیه در یک فریم در هر 15 دقیقه دارا می باشید . تایمر عکس برداری نیز قابل تنظیم بین 2 و 10 و 20 ثانیه می باشد ولی نمی توانید صدای عکس برداری را قطع نمایید .
4 رزولوشن موجود در گوشی :

3 M – Large 2048 × 1536

2 M – Medium

1.3 M – Small

0.5 M – Email

0.3 M– MMS

همچنین قادر خواهید بود به طور دستی دوربین گوشی را در حالت ماکرو تنظیم نمایید که قابلیت عکس برداری از فاصله 15 تا 25 سانتی متر را به شما می دهد .

البته خیلی ها به دوربین گوشی امید بسته اند . اگر چه رزولوشن اسمی تصاویر افزوده شده است ولی کیفیت حقیقی آن تا حدی حتی پایین تر از N90 و حتی N70 از برخی جهات می باشد . خلاصه کلام این که نباید انتظار معجزه از دوربین گوشی داشته باشید . شما قابلیت auto focus را نداشته و فلاش گوشی چندان قوی نمی باشد و شاید نوکیا در این مورد مسابقه را به دست رقیب بعدی این سری که هنوز وارد بازار نگردیده است سپرده است .
تنظیم سه رزولوشن را برای فیلم ها دارید که شامل بالا High(Mp4) ، نرمال Normal(3gpp) و پایین Low(3gpp) می باشد که در این مورد هم بازی را به N90 واگذار می کند .

 

و در نهایت :

در حال حاضر این گوشی بیشترین کارآیی را ما بین اسمارت فون های موجود در بازار دارد که بهتر است آن ها را در لیست زیر مشاهده کنیم :

_ یک دوربین 3 مگاپیکسلی بدون قابلیت auto focus و فلاش غیرقابل مصرف که کیفیت بالای تصویر را دارا نمی باشد و دارای حالت ماکرو نیز می باشد .

_ سیستم Wifi و یک صفحه نمایش با رزولوشن بالا که برای اسمارت فون های سال 2006 استاندارد می باشد و امروزه یک نوآوری است .

_ پشتیبانی UPnP که آغاز یک تحول می باشد .

_ استفاده از سیستم عامل سری 60 ویرایش سوم که هنوز قابلیت کار با برنامه های متفرقه را ندارد . به هر حال باز هم نوکیا از تمام نیروی خود در این گوشی استفاده نبرده البته یک گوشی کامل را ارائه داده است . ولی می توانید برای تکمیل این پیشرفت به انتظار گوشی بعدی باشید .

منبع : GSM

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد